mandag 1. juni 2009

Brautende tiger, frekke drage...

Har ikke blitt så mye blogging i det siste siden jeg har besøk fra Norge.
Vi har hatt noen travle dager i Busan og Seoul, og noen slappe dager på stranden. Nå er det bare 5 dager igjen til Camilla reiser hjem, så for øyeblikket er hun mest opptatt av å "presse" så mye som mulig så hun får en gyllen farge til hun skal hjem. Jepp, hun ligger for øyeblikket ute og svir nepen.

I helgen var vi en tur i Seoul. Tok bussen opp, og på veien var vi så fantastisk heldig at det var direkte sending fra begravelsen til den gamle presidenten her i Sør-Korea. Herlig. Så der satt vi og hørte på korsang og så folk holde taler og gråte. Fin bussunderholdning gitt.....
Jaja, korea i ett nøtteskall.
Kom oss til Seoul på ca 4 (lange) timer, og der ble det shopping, sightseeing og varmt vær. Søndagen var det opp i mot 30 heite grader. Litt i varmeste laget for en gravid tjukkas og leieboeren. Best å kjøle seg ned i noen butikker ;o)
Ellers ble det jo selvsagt litt åleskinns shopping, gaver til oss selv shopping, og også noen julegaver faktisk. Tidlig ute ja, men har på følelsen at jeg kommer til å få det litt travelt de neste mndene.



Da vi kom til buss stasjonen i Seoul praiet vi en taxi inn til sentrum. Taxi sjåføren var en festelig kar. Han lurte veldig på hvor vi kom fra. Norge sier jeg. Neeeeei, i korea, siden vi kom med buss.
Åja, Geoje-Si sier jeg. Javel ja, det visste han hvor var, men hvor på Geoje. Okpo. Okpo? Hæ? Ja, Okpo. Okpo? hahaha....nei, Okpo???? haahahahahahaha....
Han trodde jeg skrønte godt. Han hadde aldri hørte om noe Okpo.
Ja, hvor lenge jeg hadde vært i Korea da. I 6 mnd. I 6 mnd? Og så snakker du ikke koreansk!
Øhhhh........tror du skal ta deg en prat med ett par pakistanere i norge jeg..! Så kan vi komme tilbake til språklære.

Greit nok, jeg snakker ikke akkurat flytende koreansk, men jeg har fått god bruk for de glosene jeg har lært meg. Da vi tok taxi fra buss stasjonen her på Geoje fikk vi også en festelig sjåfør.
Han visste hvor Admiral hotell var. Men skjønte ikke en drit når jeg sa; Ikke Admiral Hotell, men Admiral Residence. Nææææ, det skjønner jeg ikke sier han.
Så da vi nærmet oss måtte jeg sitte og peke og si "ching ching" en masse. "Ching ching" betyr "rett fram" på koreansk. Så der satt vi da. Jeg: ching ching. Sjåføren: ching ching. Jeg: Neee, ching ching (Neee=Ja). Sjåføren: noen gloser på koreansk og litt peking og ching ching? Jeg: Neee, ching ching. Så det ble en masse ching chinger og så var vi ved oppkjørselen til Admiral Residence. Og da bryter sjåføren ut og sier: Ahhhhh, Admiral ResidencE. Med godt trykk på E`en....
Åja, det var sant ja, du skjønner ikke døyten av hva jeg mener når jeg ikke får trykket på den siste bokstaven som i det engelske språket ikke uttales I DET HELE TATT!!!!!!!
Som pappa ville sagt: Kjøtthue!!!!!!

Men vi fikk oss no en fin tur til Seoul. Noen av butikkene ble kanskje litt i meste laget overfylt. Noe Camilla ikke er så begeistret for, ettersom hun ikke liker heiser heller. Og det kan jo bli ett lite problem her i Korea der hotellene er på 20 etg, og koreanere er kanskje litt tankeløs på å sleppe folk f.eks ut av en heis før de brøyter seg inn. Ikke noe snakk om snikende tiger, skjult drage her i gården. Nei du, den må du lenger inn i jungelen med.
Og så skal de jo ha musikken i butikklokalene så vanvittig høyt. Merket enkelte ganger at leileboeren min ikke setter så stor pris på det.....eller så er det rett og slett rocke-foten hans det dirret litt i.
Enkelte koreanere kan være ganske pågående. Og i noen av butikkene dilter de ansatte etter deg og Glor deg i senk. Ser du tilbake bare smiler de litt, og så glor de videre.
I en butikk var det en dilter som gikk i ræven på meg leeeeenge, tror kanskje ordet rævadilter opprinnelig kommer fra korea. Jeg prøvde ett par ganger å finte meg unna, men hun var mer kjent i lokalene enn meg. Så der dukket hun jaggu opp igjen. Til slutt bare ser jeg på henne, og hun smiler, peker meg på magen og sier: Baby???
Jeezez, jeg er 8 mnd på vei. Jeg hadde mest lyst å si til henne; Nei, ingen baby her i gården du. Jeg er bare veldig tjukk akkurat i DETTE området. Skjønn det den som kan!!!

Var no til ny sjekk av leiboeren i dag. Dr.Lee dultet og dunket i astronauten, men han var ikke så intressert i noe bildetaking, han ville sove. Så bildene ble så som så.
Men fikk no en glad-melding fra Dr.Lee, om at babisen allerede var 2 kilo. Han var litt større enn "normalt" i dette stadiet. Jeg derimot hadde ikke gått opp i vekt, men jeg måtte alikevel gå turer hver dag. Akkurat som det hjelper om jeg går tur når astronauten ligger der inne og sover på divanen sin og super i seg godsaker gjennom slangen sin. Urettferdig!!!!!
Men jeg får vel gjøre som legen sier, så i kveld blir det trening.
Dr.Lee viste oss også at det lille krabaten hadde masse hår på bakhodet, med andre ord, han ligner ikke såååå mye på faren alikevel ;o)
Nå dirrer det godt i rockefoten igjen, eller han ligger vel bare og snur på dynen, den lille snylteren.
Nei, nå syntes mor det snart er påtide du kommer ut!! Godt mulig at det ligger litt i bakhodet at mormoren din veide 5 kilo når hun ble født. Jeg kommer til å få trekkmerker i hue og rævva....!!!
Jaja, om jeg først skal få strekkmerker så skal de no se lekker ut, så jeg går ut og bruner meg litt.
GOD SOMMER!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar