fredag 13. mars 2009

Jin-dong Driving Exam Center

I går reiste vi til Jin-dong Driving Exam Center for å få koreansk førerkort. Som alle andre "normale" ting her i Korea, ble jo dette også en liten opplevelse, her skulle tante Gun vært med oss! Det tok oss 1 time og 15 minutter å kjøre dit, og det regnet sidelengs hele veien.
Da vi kom frem var kl.0850, vi måtte vente til 0900, da åpnet de. Men vi kom til med en gang. Sånn er det greit å være hvit her i Korea. De hadde allerede fått tilsendt våre norske førerkort, og vi måtte vise frem aliencard og passfoto. Da de så at Atle og jeg var gift, men jeg ikke hadde tatt hans navn ble de helt på styr. "Hva i all verden, nei dette ble et problem". Det stod jo ikke hvem jeg tilhørte ;o)
Her i Korea står det i kvinners pass: Wife of Mr.Lee.
Jada, likestillingen har kommet langt her.
Det endte opp med at vi måtte få sekretæren på Odfjell kontoret her i Okpo til å fakse vigelsesattesten vår. Da gikk ting i orden.
Så var det videre til helsesjekk. Vi gikk alle fire (Atle, meg + to kollegaer av Atle fra Odfjell) inn på et kontor. Der måtte vi stå i et oppmerket felt og ta fargesynstest. Fikk disse tegningene med et tall i midten med en farge og en annen farge rundt. Atle snudde seg så greit og spurte "hva står det", 76 sier vi, så han svarte 76.
Videre måtte vi ta synstest, oppgi tall, bokstaver og symboler. Jeg stusset litt på det minste symbolet, så da fikk jeg beskjed av en av de andre; "Det er et fly". Så jeg svarte fly. Korekt. Damen sa vi alle hadde gode øyner. Bra jeg hadde tatt på meg linser :o)
Og så kom det beste, de måtte se at vi var i god fysisk form, så vi måtte sprike med fingrene. Jada, alle så friske og raske ut. En koreaner som var før oss i køen måtte stå på en fot og hinke litt. Det var hvist litt tungt, men han besto visst han også.
Så da hadde vi altså bestått prøven med glans alle sammen. YES! Fredag den 13. er ingen ulykkes dag for oss!
Kanskje Svigerfar skal ta kystskipper prøven her i Korea. Vi skal hjelpe deg på fargesynstesten ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar