onsdag 18. mars 2009

Operation Desert Storm...

De siste dagene har Yellow storms truffet Korea. Nå tror kanskje dere dette har noe å gjøre med Yellow Snow, det har det ikke.
Yellow storm er ørkensand fra kina som finner veien til Korea og andre heldige steder i Asia.
Utsikten fra leiligheten har rett og slett sett veldig tåkete ut. Men dette er altså masse sand. Vi merker det ikke så mye, bortsett fra på biler, hagemøbler, vinduer o.l. Det er også blitt tipset om at de som har astma og kols bør holde seg inne, og resten bør bruke munnbind. Nå vet jo vi at Koreanere elsker å gå med munnbind, helst med Hello Kitty eller andre figurer på, så det der tar vi litt med en klype salt eventuelt sand.
Her ser dere noen oversikts bilder av Yellow sands.

Dette bildet er Nasa sin Earth Observation fra 1. og 2.mars 2009:

Dette bildet er tatt i Seoul:


Ellers har jeg hatt min egen lille sandstorm her om dagen. Tenkte jeg skulle plante litt blomster på terrassen nå når det er vår og fint ute. Det ble jo en spenstig opplevelse. Her i Korea bruker de ikke god gammeldags jord i bedene sine, Åh nei du, de bruker like godt sand der også.
Så hvem stod ikke i bedet og røsket opp gamle busker og hostet og harket og hadde sand i alle mulige åpninger....
Så det var bare til å komme seg i dusjen, ikke at det hjalp så veldig, fant sand bak ørene noen timer etter dusjingen også. Ser ut til at jeg må komme meg på Saunaen og få en krøket Koreaner til å skrubbe meg bak ørene. Tenkte kanskje det var påtide å bli tørr bak ørene nå, men ikke så tørr at jeg støver....

I dag har jeg vært ute og spist lunsj med Atle. Det er så deilig vær for tiden, 20 grader og sol/overskyet. Så nå er det fint her. Jeg gikk og tuslet og ventet på Atle i dag, da en Koreansk mann holdt på å stirre meg ned. Glodde veeeeldig på magen min, jeg hadde lyst å gå bort og si; Jeg er gravid, ikke tjukk!
Tror kanskje jeg har litt hormoner i blodet!
Men Koreanere vet ikke hvor grensen går med alt heller. De glor og glor, og om du glor tilbake så spiller ikke det noen rolle. Og finner de ut at de skal le av deg så setter de i gang og ler, og peker også om det faller de inn.
Jeg har hele tiden hatt en oppfattning om at Korea er verden der øst møter vest. Men vet ikke helt hvor siviliserte de har klart å bli med alt. I dag ble jeg litt provosert. De er av og til noen apekatter. I dag tok de litt kaka. På en halv time er det en mann som åpner buksen midt nede i sentrum, på en byggeplass, han måtte regelrett pisse. Han mente visst at Yellow storms hadde noe med yellow snow å gjøre.... En annen mann satt og pillet seg så langt og lenge i nesen at det kan ikke ha vært mye hjerne igjen der....
Jaja, de om det, men jeg må si jeg liker litt mer hygiene, så jeg velger å vaske hender etter å ha besøkt det aller helligste, det gjør IKKE de....!!!!!

I morgen er det ut på tur igjen for oss. Til Jeju. Ser ut til at det blir en travel helg, med aktiviteter hver dag. Jaja, blir sikkert spennende, og skal nok se at jeg har noe å skrive om i bloggen når jeg kommer hjem. Om ikke annet enn hvilke rare påfunn de har på Jeju.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar