søndag 18. januar 2009

Blåmandag?

Å nei, her i Korea er det ingen blåmandag, solen skinner jo hele tiden. Deilig.
Men i går våknet vi faktisk til regn. Det høljet ned. Vi som trodde vi hadde reist fra Bergensregnet. Men det gikk heldigvis over i løpet av formiddagen, så vi fikk oss en utflukt.
Vi kjørte rundt halve øyen. Stakk nedom den nærmeste stranden for å ta en titt på hva vi har å se frem til i sommer. Var deilig sand, men litt gromsete sjø. At sjøen av gromsete hadde nok mye med de store bølgene som dro med seg mye greier.
Var uansett ikke samme sjarmen å gå på stranden i bobblejakke. Men det var en fin tur. Tror nok det blir fint å sitte der og sole nepen i sommer.
Vi kjørte så over fjellet, og ned til nabobyen. Flere steder på veien så det rett og slett ut som vi var i Norge, helt til det dukket opp noe bambus, en liten palme eller et skur, også kaldt hus i Korea :o) Vi kjørte også forbi museet fra Korea krigen, gleder meg til å ta en tur inn der. Så ganske kult ut. Men etterhvert som vi får besøk så blir det vel en del turer dit, så vi sparer det til den tid.

På fredag hadde vi oss en tur inn til nabobyen og sentret. Spiste middag på kina restaurant. Det var absolutt ikke som hjemme, men det var godt med noe annet enn koreansk mat. Mye av den koreanske maten har en tendens til å smake fisk. Til og med på hamburger shappen nede i gaten her smaker det litt fisk av burgeren. Har klart å snuse opp en tunfisksaus, tror det er den de bruker på alt mulig. De spiser jo alt de finner i sjøen...
Uansett, var i grunn en stilig kina restaurant. Høyt under taket, og fikk egne båser som vi satt i. Og etter vi hadde bestillt middagen, kom det en koreansk dame resene rundt svingen med en katering vogn. Bråkte noe vannvittig på flisene. Da ble vi servert, ”kimshi”, koreansk kål. Koreanerne elsker det, men det er jo råtten kål. Så jeg holdt meg unna. Atle smakte på alt. Vi fikk også servert te. Deilig, tenkte jeg. Men når sant skal sies så smakte det vaskevann! Så etter litt kom den bråkete katering vognen rundt hjørnet igjen, og vi fikk deilig middag.
Etter middagen handlet vi litt. I begynnelsen syntes vi det var festelig at vi ikke visste hva ting og tang var her borte, men nå begynner det rett og slett å bli ganske irriterende. Så gjett hvem som ble glad når vi fant taco på shopping senteret rett nede i gaten. Yummi!
Etter shopping og middag tok vi oss en tur på kino. Vi så ”The day the earth stood still”. Veldig spennende film. Fant fort ut at dette ikke ble siste gang vi kom til å gå på kino her. Stolene var kjempe myke, ble ikke stiv i ræven en eneste gang. Og så kunne man vippe de litt tilbake. Og det beste var at vi var bare 6 personer i hele kinosalen. Vi var på den siste kinoen denne kvelden, filmen startet ikke før 2245. Så når filmen var ferdig var klokken over 1. Vi kom ut og skulle ta heisen ned i under etg, der vi hadde parket bilen. Men vi ble stoppet av en dame som sa vi kunne gå ned? Gå ned? Jaja, vi gikk ut, men gikk inn igjen for her kom vi oss ikke ned. Der stod det en forvirret vakt, og lurte på hva vi ville. Det viste seg at parkeringen for kinoen var på toppen av senteret, men vi hadde parket i kjelleren, parkeringen for shoppingen. Vakten måtte da sende oss ned i en vareheis sammen med noen byggningsarbeidere, de bare lo av oss..hehe..
Vi møtte en ny vakt da heisen åpnet seg, han var heeelt forvirret og gikk frem og tilbake og sa et eller annet på radioen sin. Vi tippet noe sånt som; Det er noen idiotiske kvitinger her som har gått seg vill.
Til slutt sendte han oss ned i en annen heis, da kom vi ned og der stod bilen vår heeeeelt aleine.
Jaja, det var i hvertfall enkelt å finne den igjen. Sist rotet vi noe voldsomt.
Vi er litt klønete, men det blir jo noen gode historier av det.
Som Atle sa når vi diltet etter vakten; Nå har du noe å skrive hjem om.

Torsdagen var jeg ute med oljefruene. Vi var på en lokal bar som heter ”party party”. Fengende ;o)
Da vi kom inn var det ett svæææært bord med egen kjøler i midten. I kjøleren stod det mange flasker av forskjellige typer øl fra hele verden! ”KONGE”, tenkte jeg, ”jeg tar meg en ice tea”. Jaja, utrolig nok så fristet det ikke så veldig med verden øl eller vin. Sånn er det når man er smellt på tjukken!
Det utviklet seg i hvertfall til å bli en veldig koselig kveld. Damene var kjempe koselig. De tok godt i mot oss ferskinger. En av fruene skal være med meg til lege på onsdag. Hun har selv hatt ”bolle i ovnen” her nede. Så hun vet hva det går i. Og på fredag skal jeg på morgen kaffe til henne. Da har hun samlet de med små barn, og de som har fått barn når de har vært her i Korea. De har sin egen lille barselgruppe. Koselig.
Ellers fant jeg ut på torsdag at jeg elsker røykeloven i norge. Her i Korea er det ingenting som heter røykelov, de røyker på alle restauranter og barer. Usj.
Så når jeg kom hjem og la meg stinket jeg røyk. Trengte ikke drikke av ølbordet, ble jo nesten fyllasyk bare av sneken av røyk. Stakars poden, fikk seg vel sin første mini sigg den kvelden. Litt i tidligste laget. Forsetter det sånn så betaler ikke vi ”lappen” for deg..
Prøver å unngå slike steder, og Atle er jo så flink til å gi beskjed om at de må kubbe røyken for min del. Egentlig er det jo litt for hans egen del også, han er jo ikke så stor fan av Price.

Men som dere sikkert skjønner så har vi det veldig bra her borte. Mye som er dagligdags for Koreanerne, som vi syntes er kjempe festelig! Men det gjør dagene våre litt morsomere.

Nå må jeg løpe ned på sentret og kjøpe grovbrød før det er tomt.

Vi hørs!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar