fredag 9. januar 2009

Ny dag, nye muligheter


I dag er det lørdag, og Atle har fri fra jobben.
Klokken er 09.15 her, og jeg har vært oppe i over en time. Lider visst av jetlag fremdeles.
Atle sover.

I dag er planen at vi skal reise inn til nabobyen og handle. Det kan nok bli spennende.
Alt står jo på koreansk, så vi vet egentlig ikke hva vi kjøper. Ser i grunn mest på bildene.
Jeg har allerede gått på ett par gode smeller der.
I går var vi ute og spiste middag på en tysk restaurant. Trodde det skulle være en trygg afære, men den gang ei. Jeg bestilte kylling, ris og grønnsaker. Det så jo temmelig trygt ut.
Da retten kom var det stekt ris med kylling, løk, brokkoli, reker...Reker? Hvor kom de fra?
Jeg tok meg en god munnfull, og holdt på brenne ganen av meg. Fytti h... så sterkt. Klarte å spise 8-10 munnfuller, og så var det over og ut. Jeg som helst ikke skal spise så sterk mat heller...jaja, satse på at det går bra.

Et annet problem med at alt står på koreansk er når man kommer til vaskemaskin, tv, alarmer og ikke minst toalettet.
Atle måtte gi meg ett lynkurs i do-bruk i går. Man har spyling for damer, for menn, lufttørking, vifte, og ikke minst temperatur i setet. Jada, alt man trenger på ett toalett. Her er det ikke snakk om å ta den gode gamle porselenskålen, og gjøre det enkelt. På offentlige toaletter kan man også bruke den snedige "stå på gulvet over ett hull" varianten. Og på de vanlige toalettene er det en ekstra do-ring i mini størrelse, for barn. Så det er nok å velge mellom når det gjelder toalettbesøket.
På tv står det ofte. "Program oversikt" på engelsk, og resten (hvilke filmer som skal gå), står på Koreansk. Hva er det vitsen med. Kan jo like greit ta alt på engelsk ELLER koreansk da.
Ja ja, vi skal vel oppleve mye vi ikke forstår oss på!

Men som sagt, i dag skal vi til nabobyen, får vel vekke Atle-Patle.
Så får vi se hvordan dagen går, har helt sikkert noe spennende å fortelle i morgen også.

an-nyông-hi kye-se-yo ("hadet" på koreansk)


P.s. bildet oppe til høyre viser "synder restauranten", med den sterke maten

1 kommentar:

  1. Hei. Way to go Ditten!
    Du er SÅ flink til å skrive. Vi driver med høytlesnig her. Vi gleder oss allerede til foptsettelsen og til det kommer bilder. Det blir stas. Ka ha am sa mi da! (Tror jeg).
    Pappa.

    SvarSlett