onsdag 14. januar 2009

Da har vi vært her 1 uke

I går når vaskehjelpen var her...ja du leste rett, vi har vaskehjelp.
I hvertfall, da vaskehjelpen var her gikk jeg meg en tur ned til sentrum. På en liten oppdagelsestur. Utrolig hva man legger merke til når man har tid til bare å gå rundt og glo!
Skal innrømme at jeg fniste og lo litt for meg selv et par ganger.
La forresten merke til at de ikke er så veldig flink til å rydde etter seg, og holde orden på ting og tang. Og har de et hull i mellom to bygg, så finner de ikke frem sin fineste furu og snekrer igjen. Nei, da fyller vi heller på med noen bil dekk, en madrass, noen tepper, litt plast, og så ser det jo så greit ut. Ferdig!
Enkelte butikker jeg gikk forbi var jeg nesten i tvil om det var en dyrebutikk eller fiskebutikk. Det er svæææære vanntanker utenfor butikkene, med diiiigre fisker i. Jeg fant vel fort ut at dette var fiskebutikker, for fiskene var store og veldig stygge.
Kom faktisk forbi en dyrebutikk til slutt....

Rett nede i svingen fra leiligheten vår hadde vi også en lite oppdagelse her om dagen.
Der vokser og gror det salat. I en sving, rett ved asfalten, mellom de store blokkene. Som om vi hadde plantet salat midt i Vadmyra. jaja, nå vet vi jo at det blir plantet mye rart i Vadmyra, så det var kanskje ikke den beste sammenligningen, men dere skjønner. En merkelig oppdagelse.

Før vi reiste til Korea hørte vi mange rare historier om Koreanerne. Og mange av disse var at folk hadde fått intrykk av at de ikke var så veldig hyggelige.
Vi har møtt på noen rare, men veldig mange hyggelige Koreanere. Og de er veldig ivrige til å gi komplementer eller komentarer om noe. Det kan jo bli veldig festelig, eller litt rart.
Som da jeg fikk besøk av en dame som skulle hjelpe meg med å koble opp internett. Hun kommer inn i leiligheten, sier; "Nice to meet you", ser på meg leeeeenge og sier: Åh, du har blå øyner, så fine!!
hehehe...jeg skal innrømme jeg ble litt satt ut, men jeg takket pent og bukket litt som en koreaner ville gjort..tror jeg!
En annen liten episode hadde vi i går når vi var ute og handlet fleece genser til Atle. Vi var innom èn av de tyve sportsbutikkene som ligger i sentrum, og jeg satt meg ned på en sofa for å vente mens Atle betalte. Når mannen som ekspiderer Atle får øye på min paljett lue ble han veldig ivrig. Det ble mange Orrrrccchh, aaaaaccchhh og andre Koreaner lyder. Og så ga han meg tommelen opp for luen. Atle pekte på luen og sa: Discoball. Og da ble det klapping og latter og mye gestikulering.
Men de er jo søte også da! Og vi får oss noe å le av.

I kveld blir det "damenes aften" på meg. Jeg skal ut med fruene her i Okpo. Blir spennende. Dette er en liten affære som de steller i stand omtrent èn gang i uken. Så får vi se om jeg faller i smak hos Oljefruene :o) Jeg skal i hvertfall slå meg løs med en Ice tea. Gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar